14 655-91-55 [email protected]

Aktualności

Jakie zasady savoir vivre znają dzieci w wieku przedszkolnym?

                     Według słownika PWN savoir vivre wywodzi się z języka francuskiego i oznacza zasady właściwego zachowania się w towarzystwie; znajomość tych zasad i umiejętność ich stosowania.

            Już od najmłodszych lat rodzice, dziadkowie uczą swoje dzieci jak powinno się postępować w danych sytuacjach czy w określonym miejscu. Co wolno, a czego nie wypada zrobić. Dzieci są bacznymi obserwatorami dlatego też, to rodzice, rodzina, najbliższe środowisko ukazują wzorce do naśladowania. W przedszkolu dzieje się podobnie. Wchodząc do budynku dzieci pamiętają o zwrocie „dzień dobry”, a wychodząc „do widzenia”. Każdego dnia rozmawia się z dziećmi o kodeksie przedszkolaka czyli o zasadach panujących wśród dzieci. Przestrzeganie tych wytycznych prowadzi do tego, żeby każdy z nas czy to dorosły czy dziecko, czuł się bezpiecznie, dobrze a nawet wyjątkowo. W sali przedszkolnej nie hałasujemy, z szacunkiem odnosimy się do siebie, dbamy o porządek, zabawki oraz o twórczość „budowle” koleżanki czy kolegi. Zasady savoir vivre towarzyszą również podczas zachowania przy stole. Nie dotyczą tylko spożywania posiłków (jedzenia i picia), ale również nakrywania i podawania do stołu. Przedszkolaki bardzo lubią nakrywać do stołu i robią to z wielką dokładnością i starannością. Pamiętają o prawidłowym ułożeniu sztućców, serwetkach i obrusikach. Dbają o estetykę i wygląd stołu. Ponadto dbają o kulturalne spożywanie posiłków, stosowanie zwrotów, proszę, dziękuję, smacznego, poproszę dokładkę. Wdrażanie tych zasad od najmłodszych lat na pewno zaprocentuje również podczas spożywania posiłków w domu, restauracji.

Kolejnym aspektem jest stosowanie zasad savoir vivre w miejscach publicznych. Przedszkolaki często udają się z wizytą do biblioteki, muzeum, kina czy teatru. Kulturalne zachowanie się w takich miejscach jest wręcz obligatoryjne. Odnosimy się z szacunkiem do osób pracujących, zwiedzających czy widowni. Stosujemy zwroty grzecznościowe, zachowujemy spokój, nie krzyczymy, czekamy na swoją kolej. Podczas podróżowania środkami komunikacji miejskiej, zwracamy uwagę na ciche mówienie, ustępowanie miejsca starszym osobom. Ponadto warto pamiętać również o:

  • Dokładnym myciu rąk po każdym wyjściu z toalety,
  • Oczyszczaniu nosa za pomocą chusteczek higienicznych, wyrzucaniu ich do kosza
  • Zasłanianiu ust przy kichaniu, kaszlu czy ziewaniu,
  • Dbaniu o wygląd zewnętrzny – czystość ubrań, estetyczny wizerunek, uczesane włosy itp.

            Opanowanie przez dziecko zasad savoir vivre nie jest sprawą trudną. Wymaga jednak powtarzalności, konsekwencji oraz ukazania tego, że wpływa na nasze samopoczucie i dobre relacje z rówieśnikiem jak i z dorosłymi.

            Zachęcam do zapoznania się z pozycją książkową Grzegorz Kasdepke pt „Bon czy ton savoir-vivre dla dzieci”. Książka ta w zabawny sposób opowiada o tym „kto to właściwie jest ten dobrze wychowany człowiek?”

 

 

                                                                                                                            mgr Beata Chalcarz

 

Literatura:

https://sjp.pwn.pl/slowniki/savoir%20vivre.html

„Self-regulation. Szkolne wyzwania. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę” A. Stążka- Gawrysiak

„Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka? N. Minge, K. Minge

Skip to content