14 655-91-55 [email protected]

Aktualności

Szanowni Rodzice! W związku z ograniczeniami w kształceniu spowodowanymi COVID-19, zachęcam zainteresowanych rodziców do kontaktu ze mną drogą elektroniczną: [email protected]. Można też skorzystać z kontaktu telefonicznego, mój prywatny numer telefonu jest dostępny w kancelarii przedszkola. Udzielę porad czy wskazówek do pracy z dzieckiem, odpiszę. Jednocześnie wszystkim rodzicom i ich dzieciom polecam zabawy i ćwiczenia logopedyczne w formie kart pracy, szczegółowych opisów tych zabaw oraz artykuły i porady dla rodziców przybliżające tematykę prowadzonej terapii logopedycznej.

 

Dobre rady po to, aby  dzieci nie miały problemów z  prawidłową artykulacją głosek

 

  1. Powiedz smoczkowi „stop!”– logopedzi są zgodni, jeśli używacie smoczka, to kiedy wasze dziecko kończy 1 rok życia  odstawcie go. Zbyt długie używanie smoczka może spowodować m.in.: wadę zgryzu (zgryz otwarty), następstwem będzie wkładanie przez dziecko języka  między zęby podczas mówienia. I tym sposobem sami zafundowaliśmy naszemu dziecku wadę wymowy  /seplenienie międzyzębowe/.

 

  1. Żegnaj karmienie malucha przez butelkę

Kiedy jest właściwy czas aby odstawić „butelkę”?. Zdaniem wielu pediatrów najlepszy wiek na pożegnanie z butelką to 12.-13. miesiąc życia. Roczne dziecko jest bardziej ugodowe niż zbuntowany dwulatek. Poza tym ciągłe sączenie słodkich napojów grozi próchnicą zębów, a częste trzymanie smoczka w buzi krzywi zęby i psuje zgryz, co znowu jest powodem nieprawidłowości w mowie dziecka. Nieprawidłowy będzie też sposób połykania pokarmów /ciągle niemowlęcy/. Dalszym skutkiem będzie słaba pionizacja języka lub jej brak. Aby narządy artykulacyjnie, /wargi, język, policzki/ prawidłowo się rozwijały dziecko musi gryźć twarde pokarmy. Kiedy dziecko gryzie, pracuje dosłownie każda część jego twarzy. Jest to naturalny sposób gimnastyki buzi i języka.

 

  1. Mów do dziecka w taki sposób, jak do dorosłego- nie zdrabniaj! –kiedy rozmawiamy z naszym 2- 3 letnim dzieckiem to absolutnie nie mówmy tak: „A cio , się śtało Ziosi w ląćkę?” To jest zły pomysł. Jesteście dla dziecka wzorem prawidłowej mowy. Tak jak Wy mówicie będzie mówiło Wasze dziecko. Mowy uczymy się przez naśladownictwo. Jeśli więc ciągle będzie słyszało Wasze niepoprawne wypowiedzi, to nie oczekujcie, że głoski syczące (s,z,c,z,dz) czy szumiące (sz, rz, cz, dż) będą prawidłowo wymawiane przez dziecko.

 

  1. Jak oddycha Twoje dziecko?– Prawidłowe oddychanie to oddychanie przez nos. Jeśli Twoje dziecko ma często katar, bo jest np. alergikiem, lub ma przerośnięty trzeci migdał, niestety będzie oddychało nieprawidłowo, czyli przez usta. Będzie spało  z otwartą buzią.  Sprawdźcie to. Jeżeli tak jest wtedy wizyta u alergologa, laryngologa jest konieczna, odpowiednia diagnoza i leczenie  pozwoli przywrócić prawidłowy oddech (nosem), a przez to buzia będzie zamknięta, a język nie będzie miał okazji wędrować między zęby.

 

 

Wszystkie te rady kieruję do Was, rodziców po to, aby wzbogacić waszą wiedzę. Jeśli wiesz- to stosujesz i zapobiegasz, sam dbasz o mowę  Twojego dziecka.

Beata Lis

 

POBIERZ MATERIAŁY >>>
Skip to content